Ринок органіки розвивається в Україні, як і в усьому світі, впевненими темпами. Мода на органічні продукти харчування прийшла в Україну з Європи, де цей сектор розвивається вже приблизно 30 років.
Якщо в 2008 році обсяг ринку органічних продуктів України становив 0,65 млн. доларів, то вже в 2011 році ринок виріс до 4,5-5,5 млн. доларів.
Рішення українців про перехід на органічні продукти харчування залежить, насамперед, від матеріальної можливості платити більше за більш якісні продукти і від розуміння переваг органічних продуктів перед неорганічними. Близько 60% українців готові перейти на органічні продукти харчування, якщо їх вартість буде перевищувати вартість стандартних продуктів на 10-25%; якщо ж їх вартість буде вище на 25-40%, то кількість потенційних споживачів знизиться до 47%. Основними споживачами органічних продуктів харчування є освічені люди, молоді сім’ю з дітьми, жителі міст.
Екологічно чисті і безпечні продукти харчування, які колись складали раціон кожного жителя Землі, зараз модний і досить недешевий тренд. І причиною цього є не бажання дистриб’юторів заробити на новій для України продукції, а вартість виробництва органіки, яка перевищує вартість вирощування стандартної с/г продукції на 30-70%.
За європейськими стандартами націнка на органічну продукцію є виправданою у розмірі 20-30% за рахунок необхідності у використанні немеханічного обробки та зберігання. Однак через ще не повністю сформованого попиту на органіку в Україну, в ціну доводиться закладати ще і інші витрати, такі, наприклад, як страховка від нереалізації швидкопсувного товару. Внаслідок цього кінцева націнка може сягати 100%. Для порівняння, ціна звичайного молока в магазині складає приблизно 10 грн., а ціна «органічного» – 16-20 грн.; кілограм «органічного» м’яса – 140 грн. проти 60 грн. звичайного. Причому найбільш популярним продуктом є органічне молоко.
Для того щоб сектор розвивався активніше, необхідно починати з його розвитку в свідомості людей. Необхідно підвищити обізнаність про користь органічних продуктів, щоб люди розуміли, за те вони переплачують зайві 40-50, а то і 100%.
Інвестиції в органічне виробництво можуть окупатися від 2 до 10 років. Це обумовлено специфікою виробництва, поки що обмеженістю попиту, причиною чого є низька платоспроможність населення та недостатня обізнаність про переваги органічної продукції. Однак попит на органічну продукцію поступово зростає. Про що свідчить те, що з недавнього часу великі супермаркети зацікавились органічною продукцією. Органіка з’явилася на полицях «Сільпо», Metro і «Мегамаркет». Поки що продукція, яка представлена в мережах, імпортна. Це обумовлюється тим, то на сьогоднішній день більшість виробників органіки в Україну – невеликі виробництва з переробки та фермерські господарства. Через відсутність єдиного пулу виробників органічної продукції в Україні, підприємці стикаються з проблемою дистрибуції своєї продукції. Щоб товари потрапили на полиці магазинів, необхідно оформити ряд дозвільних документів. Для більшості дрібних виробників це процедура надто складна.
Однією з вагомих статей витрат виробників органічної продукції виступає сертифікація. Вартість сертифікації може варіюватися від 2,4 до 25 тис. грн. Вона залежить від виду продукції та обсягів виробництва. В основному ця послуга користується попитом у виробників органічної продукції на експорт.
Велика частина органічної продукції, виробленої на території Україні, йде на експорт. В основному це сировина: зернові, бобові, олійні культури. Наприклад, компанія «Дакор Арго Холдинг», одна з лідируючих аграрних компаній Україну, в першому кварталі 2012 року заявила про намір зайнятися виробництвом органічних зернових і експортувати їх у країни Євросоюзу, де ціна на них на 40% вище, ніж на звичайну пшеницю.
В Україні частка продажів органічної продукції поки що не перевищує 1% від загального обсягу с/г продукції. Для порівняння в Європі це співвідношення становить 5%, причому зростання споживання органічної продукції становить 8-11% на рік.
Ринок органічних продуктів приваблює інвесторів високою рентабельністю, яка становить від 30%, ненасиченим внутрішнім ринком, зростаючим попитом. На даний момент галузь більш популярна серед вітчизняних інвесторів, але її активний розвиток та високий рівень прибутковість змусить повірити в неї і іноземних інвесторів. Тим більше, поки ринок ще не насичений, а основні гравці на ньому ще не сформувалися, дуже вдалий час для інвестування. Тому можна з упевненістю констатувати, що ринок органічних продуктів України знаходиться напередодні буму.